Afschaffen BPM-teruggave taxi heeft negatieve effecten op milieu en zorgvervoer

01/07/2018

Het kabinet heeft het voornemen om de BPM-teruggaveregeling voor taxivoertuigen af te schaffen. Deze maatregel werd zonder verdere toelichting in het regeerakkoord gepresenteerd als milieumaatregel die de schatkist jaarlijks € 37 miljoen moet gaan opleveren. Omdat een toelichting ontbrak heeft onderzoeksbureau Ecorys op verzoek van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) daarom een analyse gemaakt van de te verwachten consequenties voor het taxi- en zorgvervoer. Dit leverde twee pijnlijke conclusies op: er treedt een averechts milieueffect op en het zorgvervoer (WMO-, Wlz-, Valys- en leerlingenvervoer) wordt financieel geraakt.

Ecorys berekende dat alleen al voor de KNV-leden het afschaffen van de BPM-teruggaveregeling €58,7 miljoen extra kost. Dat lijkt goed nieuws voor de overheid, maar het overgrote deel van de kosten komt terecht bij publiek gefinancierd zorgvervoer, in Nederland goed voor twee van de drie taxiritten. Ecorys laat zien dat de kostprijs van rolstoelvervoer en in andere taxibussen met 13,9 procent stijgt. Dit betekent dat de publieke sector vele tientallen miljoenen euro per jaar meer kwijt is.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid verwacht niet dat het zorgvervoer flink duurder wordt door het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxiondernemers. Volgens hem heeft de taxibranche zelf in de hand of ze voor hogere kosten komt te staan, terwijl gemeenten er voor moeten zorgen dat het doelgroepenvervoer niet verschraalt.

Laatste nieuws in je inbox?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Heb je nog vragen?

Subscribe

Loading