Door de komst van de BCT is de registratie veranderd. Voorheen werden arbeidstijden, pauzes en rusttijden in een werkmap genoteerd en ritgegevens op een rittenstaat. Nu is daar de BCT voor. Zowel SFM als ILT controleren op gebruik van de BCT en de registratie.
Hieronder het antwoord op enkele veelgestelde vragen (in relatie tot de Cao controles door SFM):
1. Als mijn chauffeur de BCT verkeerd heeft bediend, kan ik dat achteraf nog corrigeren? Als de chauffeur zijn dienst heeft afgesloten, kan er geen correctie meer plaatsvinden. De volgende keer dat hij inlogt, kan hij hierover een opmerking plaatsen in de BCT.
2. Controleert SFM de uitbetaalde uren aan de hand van de BCT-gegevens?
In eerste instantie worden de BCT-gegevens betrokken in het onderzoek. Afwijkingen ten opzichte van de vertoning worden besproken. Het is dan ook raadzaam de correcties goed te administreren en te onderbouwen. Deze vormen dan ook een onderdeel van de controle.
3. Op welke wijze kunnen voor een cao-controle de BCT-bestanden aan SFM verstrekt worden? SFM stelt een portal beschikbaar, waarmee de BCT-bestanden geleverd kunnen worden. Meer informatie is te vinden door hier te klikken.
4. Wordt met de komst van de boordcomputer taxi anders door SFM gecontroleerd? Daar waar SFM voorheen handmatig door de dagrittenstaten moest bladeren, kunnen de BCT gegevens nu digitaal bekeken worden. Voor SFM een stuk sneller, maar er verandert verder niets. Nog steeds wordt gekeken of de gewerkte uren conform de CAO Taxivervoer uitbetaald zijn.